پربیننده ها

مارا در فیس بوک دنبال کنید

اشراف ایران و کشورهای

کشورهای مقتدر جهان از تهران خواستند که از موافقت‌نامۀ هسته‌ای ۲۰۱۵ تخطی نکند

۱۶ قوس ۱۳۹۸

روزنامه آن لاین سیاه وسفید:

کشورورهای مقتدر جهان دیروز از جمهوری اسلامی ایران خواستند از اقداماتی اجتناب ورزند که تخطی از موافقت‌نامۀ هسته‌ای سال ۲۰۱۵ شمرده می‌شود .

یک مقام چینی این سخنان را دیروز در پایان نشستی در شهر ویانا پایتخت اتریش گفت.

این نشست در حالی برگزار می‌شود که تنش‌ها میان ایران و کشور‌های غربی به اوج آن رسیده است.

کشور‌های مقتدر جهان از ایران خواستند که از اقدام‌های دوری کند که براساس موافقت‌نامۀ سال ۲۰۱۵ هسته‌ای، تخطی شمرده می‌شود.

موافقت‌نامۀ هسته‌ای سال ۲۰۱۵ میلادی پس از آن متزلزل شده که دونالد ترمپ رئیس جمهور ایالات متحدۀ امریکا سال گذشته به‌طور یک‌جانبه از این موافقت‌نامه خارج شد و تعزیرات علیه ایران را از سر گرفت.

تعزیرات جدید واشنگتن بر تهران، اقتصاد ایران را که پیش از آن هم متضرر شده بود، ضعیف تر ساخت.

ایران در پاسخ به این اقدام گفت: “یورانیم غنی‌شده و ذخایر آب سنگین خود را از حد که در موافقت‌نامه تعیین شده، عبور می‌دهد.”

فوکونگ رئیس عمومی کنترول اسلحه در وزارت خارجۀ چین و نمایندۀ این کشور در این نشست به خبرنگاران گفت: “ایران، این موضوع را واضیح سازد که همه اقدام‌های این کشور در زمینه، برگشت پذیر است و آنها برای تطبیق کامل موافقت‌نامه آماده اند.”

آقای فوکونگ در پایان نشستی این موضوع را به خبرنگاران بیان کرد که ایران و پنج کشور قدرت‌مندی باقیمانده در توافق‌نامه چین، روسیه، فرانسه، بریتانیا و جرمنی گردهم آورده بود.

ایران پیش از این گفته بود که اگر برای این کشور از لحاظ اقتصادی تسهیلات مورد نیاز پیشنهاد شود تهران می‌تواند از همۀ این اقدام‌ها بر گردد.

عباس عراقچی نمایندۀ ایران دیروز پس از این نشست گفت: “به فکر او کشور‌های مقتدر جهان برای پیدا کردن یک راه حل عملی متمایل اند. از این رو به گفتۀ او این کشور‌ها باید به همکاری‌های اقتصادی شان با تهران ادامه بدهند.”

آقای عراقچی افزود که آنها در برخی از این کشور‌های جدیت را می‌بینند. اما او افزود: “البته که مشکلات و موانع فراراه وجود دارند.”

کشورهای اروپایی هشدار دادند که اگر ایران مکلفیت‌های خود را انجام ندهد، آنها فقره ای را بنام میکانیزم راه‌حل پیشنهاد خواهند کرد.

بر اساسی این میکانیزم موضوع به تدریج به شورای امنیت سازمان ملل متحد پیشنهاد خواهد شدکه نتایج آن وضع دو بارۀ تعزیرات خواهد بود.

یک شب پیش از این نشست بریتانیا، فرانسه و جرمنی بر تهران اتهام وارد کرد که چنین راکت های بالسیک را ساخته که کلاهک اتمی را انتقال داده می‌تواند.

اما محمد جواد ظریف وزیر خارجۀ ایران فوراً این ادعا را رد کرد و دروغ خواند.