اشراف پارلمان کشور

گارد ویژه‌ی ریاست‌جمهوری، یک وکیل ولسی‌جرگه را تحقیر کرد

۰۳ جدی ۱۳۹۸

یک نمایندۀ مجلس می‌گوید که محافظان ارگ (پی‌.پی.‌اس) هنگام شرکت در مراسم دو روز پیش تیم دولت‌ساز که در ارگ برگزار شده بود، با او برخورد نادرست کرده‌اند.
همایون شهیدزاده نماینده فراه در مجلس نماینده‌گان می‌گوید که محافظان ارگ دو روز پیش با او برخورد تحقیرآمیز کرده و او با ۲۵ نمایندۀ دیگر در اعتراض به برخورد پی.پی.اس از دروازۀ ورودی ارگ برگشته‌اند.
او با انتقاد از برخورد محافظان ارگ گفت: «وزرا با تشریفات خاص از پهلوی ما می‌رفتند به داخل ارگ؛ اما محافظان رییس‌جمهور نماینده‌گان را یک طرف ایستاد می‌کردند، در حالی که بر بنیاد قانون جایگاه نماینده‌گان بالاتر از وزرا است.»
او گفت که محافظان ارگ ۲۵ نفر از نماینده‌گان را کنار ایستاده کردند و این نماینده‌گان در اعتراض به این برخورد به محفل ارگ شرکت نکردند و به خانه‌های شان برگشتند.
این نمایندۀ مجلس گفت که فرمانده پی.‌پی‌.اس رسماً به زیردستان خود دستور داده بود که با نماینده‌گان این‌گونه برخورد کند. او از هیات اداری مجلس خواست که با تعیین هیات این موضوع را بررسی و فرمانده پی.‌پی‌.اس را به دلیل این برخورد تحقیر آمیز با نماینده‌گان، به نهادهای عدلی و قضایی معرفی کند.
ساحره شریف دیگر عضو مجلس نیز تاکید کرد که برخورد محافظان محمداشرف غنی با شهیدزاده باید بررسی شود؛ تا جلو برخوردهای نادرست حکومت گرفته شود. به گفته او، حکومت همواره زورگویی کرده و به جایگاه قانونی نماینده‌گان احترام نمی‌گذارد.
ابرار الله مراد دیگر عضو مجلس اما گفت، با آنکه او از اعضای تیم دولت ساز است؛ اما در نشست دیروز ارگ شرکت نکرد؛ زیرا نماینده‌گان باید خود جایگاه خود را بشناسند.
او گفت که در برنامۀ دو روز پیش ارگ از پردۀ تلویزیون تماشا می‌کرد که برخی نماینده‌گان از «چک چک زیاد جان خود را کشیدند» و این مساله برای یک نماینده پسندیده نیست.
به گفتۀ او، اشتراک بی‌مورد نماینده‌گان در محافل و تشویق آنان از یک شخصیت سیاسی صدمه بزرگی به حیثیت آنان می‌رساند و باید نماینده‌گان از این مسایل خودداری کنند.
میر رحمان رحمانی رییس مجلس نماینده‌گان اما گفت، نماینده‌گانی که در نشست دو روز پیش ارگ شرکت کرده بودند، از طریق تماس مستقیم به ارگ دعوت شده بودند و هیات اداری مجلس در این خصوص مسوول نیست.
او گفت: «نماینده‌گان از طریق مجلس به ارگ دعوت نشده بودند؛ این دعوت، دعوت از پارلمان نبوده و دعوت کمپاینی بوده است؛ بناءً از نماینده‌گان خواهش می‌کنیم که به یک تلفن دویده به ارگ نروند؛ وقتی می‌روند خودشان مصوبۀ مجلس را زیر پا کرده‌اند.»
این در حالی است که محمداشرف غنی، رییس حکومت وحدت ملی و نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری پس از اعلام نتایج ابتدایی یک برنامه کمپاینی را به منظور استقبال از اعلام نتایج، در ارگ برگزار کرده بود.