پربیننده ها

مارا در فیس بوک دنبال کنید

متقی در ایران

جمهوری اسلامی: طالبان یک گروه تروریستی است

۰۶ جدی ۱۴۰۲

روزنامه‌ی جمهوری اسلامی که بازتاب دهنده‌ی سیاست های دولت ایران است درتازه‌ترین سرمقاله‌ی خویش نوشته است که گروه طالبان یک سازمان تروریستی است و اقدامات «حکومت خودخوانده طالبان برای پاکسازی قومی، مذهبی و تحکیم پایه‌های نژادپرستی» سرعت گرفته است.

این روزنامه از دولت ایران  خواسته است  که با استفاده از اهرم‌های سیاسی با برنامه‌های خطرناک طالبان مقابله کند.

این روزنامه با اشاره به جابه‌جایی مهاجران توسط طالبان در برخی ولایت‌ها از جمله در بامیان گفته است که این گروه در صدد اسکان طالبان پشتون در این مناطق «برای ایجاد تغییر در بافت جمعیتی» است.

از نظر این روزنامه، بامیان و هزاره‌جات، از مناطق شیعه‌نشین و فارسی‌زبان افغانستان هستند که از نظر فرهنگی، سنتی و مذهبی با ایران همبستگی دیرینه دارند. به نوشته این روزنامه این جابه‌جایی تاثیر منفی مستقیمی بر روابط با ایران خواهد داشت.

روزنامه جمهوری اسلامی روز دوشنبه (چهارم جدی) در سرمقاله خود به سخنان اخیر وزیر تحصیلات عالی طالبان مبنی بر اینکه مردم افغانستان پیروان مذهب حنفی هستند اشاره کرده است. این روزنامه سخنان ندا محمد ندیم را «دروغ» خواند و گفته است «حداقل یک سوم جمعیت افغانستان را پیروان مذهب جعفری تشکیل می‌دهند و علاوه بر آنان، سایر مذاهب اسلامی نیز در میان اقوام مختلف مردم افغانستان پیروانی دارند.»

این روزنامه تاکید کرده است انکار وجود مذاهب غیر از حنفی در افغانستان به این معنا است که «سران طالبان در نظر دارند تمام مردم افغانستان را وادار کنند مذهب خود را ترک نموده و همگی پیرو مذهب حنفی شوند.»

این روزنامه مدعی شده است که گروه طالبان اخیرا دو روحانی شیعه را در ولایت هرات کشته است. به باور این روزنامه، طالبان «ترورها را به گردن دیگران می‌اندازد اما هرگز خبری از تعقیب و بازداشت عاملان جنایات نمی‌دهد.»

در هفته‌های اخیر دست‌کم چهار روحانی شیعه و شماری از غیرنظامیان در هرات در دو رویداد جداگانه کشته شدند. طالبان ترور این روحانیون را محکوم کرده است.

روزنامه جمهوری اسلامی که همواره از عملکرد طالبان انتقاد کرده است در این سرمقاله گفته است که حکومت جمهوری اسلامی ایران با توجه به «کارنامه سیاه طالبان در زمینه حقوق مردم افغانستان و تضییع حقوق اقوام و پیروان مذاهب از جمله فارسی‌زبانان و شیعیان که آشکارا برخلاف منافع ایران است، چرا تکلیف خود را با این گروه خطرناک روشن نمی‌کند؟»

به نوشته این روزنامه برنامه طالبان برای «فارسی‌زدائی از افغانستان» نیز شتاب گرفته و این امر به نظر این روزنامه از نشانه‌های روشن وجود «اهداف خطرناک ضدایرانی در دستور کار طالبان است.»

روزنامه جمهوری اسلامی نوشته است که وقت آن رسیده است که جمهوری اسلامی ایران با استفاده از اهرم‌های سیاسی به مقابله با برنامه‌های خطرناک طالبان بپردازد.