پربیننده ها

مارا در فیس بوک دنبال کنید

اشراف ارگ

توافق صلح در قطر و مخالفت در کابل ـ قصر گل‌خانه با کاخ سپیدار موافق نیست

۰۷ جدی ۱۳۹۸

پس از  آنکه کاخ سفید  رسمن از گفتگوهای صلح که در قطر برگزارشده بود سر بیرون زد  و پس از مدتی دوباره گفت‌وگوهای رسمی‌ میان نماینده‌گان ایالات متحده امریکا با گروه طالبان جدی تر شد ، حالا بحث و جنجال پیرامون تشکیل هیات مذاکره‌کننده صلح دولت وحدت ملی با گروه طالبان یک بار دیگر بالا گرفته است.

روزنامه سیاه وسفید:

این بحث‌ها اما با دیدگاه‌های متفاوت حکومت و چهره‌های سیاسی همراه است. رییس اجرایی حکومت و شماری از احزاب سیاسی بر تشکیل هیاتی تاکید دارند که در آن نماینده‌گان همه‌ی اقشار جامعه به شمول احزاب سیاسی حضور داشته باشند. ارگ ریاست جمهوری اما می‌گوید، یک هیات ۱۵ نفری همه‌شمول ایجاد شده و آماده مذاکره مستقیم با گروه طالبان است.

عبدالله عبدالله، رییس اجرایی حکومت روز جمعه، ششم جدی در همایشی به مناسبت سال‌گشت ترور یکی از فرماندهان جهادی در کابل گفت، یگانه راه به میان آمدن صلح، گفت‌وگوی مستقیم نماینده‌گان مردم افغانستان با گروه طالبان است. آقای عبدالله تاکید کرد که در گفت‌وگوهای صلح باید حکومت و نماینده‌گان مردم سهیم باشند. از این پیش، زلمی خلیل‌زاد، نماینده ویژه ایالات متحده امریکا نیز بر تشکیل هیاتی همه‌شمول تاکید کرده و گفته است که در ترکیب این هیات باید نماینده‌گان حکومت، احزاب سیاسی، نهادهای جامعه مدنی و زنان حضور داشته باشند.

امرالله صالح، معاون نخست دسته انتخاباتی محمداشرف غنی اما گفته است که در مذاکرات مستقیم صلح تنها دولت افغانستان و گروه طالبان شرکت خواهند کرد. آقای صالح که روز چهارشنبه هفته گذشته (چهارم جدی) در یک نشست خبری در کابل صحبت می‌کرد، خاطرنشان ساخت که دسته انتخاباتی او چیزی را زیر نام نشست‌های بین‌الافغانی نمی‌شناسد، زیرا به گفته او، نشست‌های «بین‌الافغانی» تنش‌های سیاسی را افزایش می‌دهد و برای نهادینه شدن صلح در کشور سودمند نیست. امرالله صالح در این باره افزود: «اگر خواسته باشیم به آتش‌بس نایل شویم و یا این‌که یک راه حل پیدا کنیم، باید یک طرف میز مذاکره طالبان و طرف دیگر آن دولت افغانستان قرار گیرد.»

در کنار این همه، محمدیونس قانونی، معاون پیشین ریاست جمهوری بر اجماع ملی تاکید دارد. به سخن او، یگانه راه حل مناسب برای پیش‌برد موفقانه مذاکرات صلح، ایجاد هم‌آهنگی میان دولت، احزاب و چهره‌های سیاسی می‌باشد.

در همین حال، ارگ ریاست جمهوری با تایید سخنان امرالله صالح، معاون نخست دسته انتخاباتی محمداشرف غنی می‌گوید که هیات مذاکره‌کننده دولت افغانستان تشکیل شده و آماده مذاکره مستقیم با گروه طالبان می‌باشد. دواخان مینه‌پال، معاون سخنگوی رییس جمهور غنی در صحبت با روزنامه ۸صبح گفت: «حکومت راجع به مذاکرات صلح با طالبان هیات ۱۵ نفری را آماده ساخته و هر گاه مرحله مذاکرات مستقیم فرا برسد، این هیات آماده گفت‌وگو خواهند بود.» آقای مینه‌پال، ترکیب این هیات را همه‌شمول عنوان کرد و گفت این هیات در تبانی با اقشار مختلف جامعه تشکیل شده و در ترکیب آن نماینده‌گان حکومت، احزاب سیاسی، جامعه مدنی و قربانیان جنگ شامل هستند.

هر چند فهرست اعضای این هیات ۱۵ نفری که ارگ به آن اشاره دارد تا کنون همه‌گانی نشده است، اما چهره‌های سیاسی این هیات را یک مجموعه افراد حکومتی قلمداد کرده‌اند و می‌گویند، گروه طالبان آماده نیستند با این هیات مذاکره کنند. محمدکریم خلیلی، رییس شورای عالی صلح و رهبر حزب وحدت اسلامی ‌افغانستان روز پنج‌شنبه هفته گذشته، در سخنانی در کابل گفته است که ارگ ریاست جمهوری صلح را در انحصار خود قرار داده است. آقای خلیلی افزوده است، «صلح یک روند دولتی نیست و طالبان نیز حاضر به مذاکره با دولت و به ویژه رییس جمهور کنونی نیست.» از این پیش گلبدین حکمتیار، رهبر حزب اسلامی ‌افغانستان نیز از ترکیب هیات ۱۵ نفری طالبان انتقاد کرده و گفته است که رهبری این هیات و بیش‌ترین اعضای آن کارمندان برحال دولت و افراد نزدیک به رییس جمهور غنی هستند. احزاب سیاسی تاکید دارند که دولت افغانستان بخشی از روند صلح باشد، اما طرف‌های اصلی مذاکره‌کننده صلح با گروه طالبان باید نماینده‌گان آن عده از احزاب سیاسی باشند که در گذشته بارها با گروه طالبان جنگیده‌اند.

در کنار این همه، محمدیونس قانونی، معاون پیشین ریاست جمهوری بر اجماع ملی تاکید دارد. آقای قانونی که روز گذشته در مراسم هشتمین سال‌یاد ترور عبدالمطلب بیک، عضو پیشین مجلس نماینده‌گان در کابل صحبت می‌کرد، گفت نفی نقش دولت و یا سیاسیون در مذاکرات صلح سبب تداوم جنگ و بحران در کشور خواهد شد. به سخن او، یگانه راه حل مناسب برای پیش‌برد موفقانه مذاکرات صلح، ایجاد هم‌آهنگی میان دولت، احزاب و چهره‌های سیاسی می‌باشد.

با این همه، سرور دانش، معاون دوم ریاست جمهوری تایید می‌کند که تاکنون اجماع ملی در پیوند به صلح در کشور به میان نیامده است. از همین رو، آقای دانش از احزاب و چهره‌های سیاسی می‌خواهد که با حکومت متحد شوند. معاون دوم رییس جمهور غنی برخی از چهره‌های سیاسی را به منفعت‌طلبی‌های شخصی متهم کرد و افزود همه باید در محور دولت گرد بیایند و روند صلح را مدیریت کنند. آقای دانش اما از کدام فرد و یا حزب مشخص نام نبرد.

تفاوت دیدگاه در باره تشکیل هیات مذاکره‌کننده صلح درحالی بار دیگر اوج گرفته است که زلمی خلیل‌زاد، نماینده ویژه ایالات متحده امریکا بار دیگر مذاکرات مستقیم را با نماینده‌گان گروه طالبان در قطر از سر گرفته است. هر چند بحث‌ها در این دور مذاکرات رسمی ‌میان دوطرف روی «خروج نیروهای نظامی ‌امریکا از افغانستان» و ارایه «ضمانت معتبر» از سوی طالبان مبنی بر این که افغانستان باری دیگر به پناه‌گاه امن برای گروه‌های تروریستی بدل نخواهد شد، متمرکز است، اما برقراری آتش‌بس و آغاز گفت‌وگوهای مستقیم طالبان با حکومت افغانستان نیز از پیش‌شرط‌های امضای توافق‌نامه صلح میان دو طرف عنوان شده است. منابع نزدیک به طالبان تایید کرده‌اند که فرماندهان ارشد گروه طالبان که اعضای شورای کویته می‌باشند، رضایت نشان داده‌اند که پس از امضای توافق‌نامه صلح با ایالات متحده امریکا، یک آتش‌بس موقت با حکومت افغانستان برقرار خواهند کرد. تا کنون اما گروه طالبان و ایالات متحده امریکا در این باره واکنش رسمی نشان نداده‌اند.