پربیننده ها

مارا در فیس بوک دنبال کنید

شهباز شریف

شریف: از جنگ داخلی در افغانستان جلوگیری شود

۰۲ میزان ۱۴۰۱

شهباز شریف، صدراعظم پاکستان در سخنرانی سالانه خویش در هفتادوهفتمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل می‌گوید که از یک جنگ داخلی دیگر، تروریسم فزاینده، قاچاق مواد مخدر و بحران مهاجرت در افغانستان جلوگیری شود.

به گزارش جیونیوز، او از جهان خواسته است که از انزوای دولت طالبان خودداری کنند؛ زیرا این امر می‌تواند «رنج مردم افغانستان را که در حال حاضر فقیر هستند تشدید کند».

شهباز شریف گفته است که تعامل سازنده‌ی طالبان و حمایت اقتصادی به احتمال زیاد پاسخ مثبتی را «به همراه خواهد داشت».

او افزوده است که افغانستان صلح‌آمیز و مرفه به نفع همه است: «ما باید از یک جنگ داخلی دیگر، تروریسم فزاینده، قاچاق مواد مخدر یا پناهندگان جدید اجتناب کنیم. چون هیچ یک از همسایگان افغانستان در موقعیتی نیستند که بتوانند آن‌ها را بپذیرند.»

وی از جامعه جهانی خواست تا به درخواست دبیرکل سازمان ملل برای ۴.۲ میلیارد دالر کمک‌های بشردوستانه و اقتصادی به افغانستان و آزادسازی ذخایر مالی این کشور که برای احیای سیستم بانکی آن ضروری است، پاسخ مثبت دهند.

نخست‌وزیر پاکستان با محکومیت تروریسم گفته است که باید با گروه‌های تروریستی بزرگ که از افغانستان فعالیت می‌کنند، برخورد شود. او گفته است که گروه‌های داعش، القاعده و تحریک طالبان پاکستانی در افغانستان حضور دارند.

این در حالی است که پس از روی‌کارآمدن طالبان نگرانی‌هایی درباره افزایش فعالیت گروه‌های تروریستی در افغانستان مطرح می‌شود. طالبان اما این نگرانی‌ها را نادرست می‌خوانند و می‌گویند که خاک افغانستان برای هیچ کشوری تهدید نخواهد بود.

با گذشت یک سال از حاکمیت  امارت اسلامی طالبان بر افغانستان تاکنون هیچ کشوری این گروه را به‌عنوان حکومت افغانستان به رسمیت نشناخته است.