پربیننده ها

مارا در فیس بوک دنبال کنید

متقی با

متقی: انگلیس از مخالفان مسلح ما حمایت نمی‌کند

۰۳ ثور ۱۴۰۱

وزارت‌ خارجه‌ی دولت سرپرست طالبان(امارت اسلامی) به نقل از هوگو شورتر، کاردار سفارت بریتانیا برای افغانستان می‌گوید که او در دیدار با هیأت این گروه گفته است که بریتانیا از مخالفان مسلح طالبان حمایت نمی‌کند.

هوگو شورتر در قطر با امیرخان متقی، سرپرست وزارت خارجه‌ دیدار و گفت‌وگو کرده است.

وزارت خارجه‌ شب گذشته (جمعه، ۲ ثور) در خبرنامه‌ای گفته است که در این دیدار کاردار سفارت بریتانیا، حملات اخیر در افغانستان را که در آن غیرنظامیان هدف قرار گرفتند، محکوم و با قربانیان ابراز همدردی کرده است.

به نقل از این خبرنامه، هوگو شورتر گفته است که سیاست کشورش عدم حمایت از مخالفان مسلح در برابر حکومت طالبان بوده و «چنین اقداماتی را مفید نمی‌داند».

کاردار سفارت بریتانیا از فرمان رهبر طالبان درباره‌ی ممنوعیت کشت مواد مخدر در افغانستان استقبال کرده و گفته است که کشورش در حال کار با بانک جهانی بر روی یک طرح مشترک برای کمک با کشاورزان افغانستان در ایجاد کشت جایگزین تریاک است.

در خبرنامه‌ی وزارت خارجه‌ آمده است که متقی بر لزوم برقراری روابط مثبت تاکید کرده و گفته است که تلاش‌های اخیر دشمن برای هدف قراردادن غیرنظامیان نشانه‌ی ضعف و دشمنی آنان با مردم افغانستان است.

اظهارات کاردار سفارت بریتانیا درباره‌ی عدم حمایت از مخالفان طالبان درحالی بیان می‌شود که اخیر ادعا شده بود که سازمان اطلاعات مخفی انگلیس (MI۶) با همکاری عبدالرشید دوستم، از مخالفان طالبان برای ناامن‌سازی شمال افغانستان تلاش می‌کند.

ادعا شده بود که بریتانیا حدود ۲۵۰ میلیون دالر کمک مالی و تسلیحاتی در اختیار دوستم قرار داده است.

حزب جنش ملی که رهبری آن را دوستم به عهده دارد، این ادعا را توطئه خوانده است.

در اعلامیه‌ی این حزب که دیروز در واکنش به حملات اخیر منتشر شده، آمده است که بعضی از اشخاص و رسانه‌های غیرمسئول اسیر تاکتیک‌های تبلیغاتی «دشمن» شده و با واردکرن اتهامات واهی به آدرس حزب و رهبری آن می‌خواهد تخم نفرت و نفاق در میان اقوام افغانستان زرع کنند.