قربانیان کاج

محکومیت جهانی حمله بر آموزشگاه «کاج» در دشت برچی

۰۹ میزان ۱۴۰۱

حمله‌ی انتحاری روز جمعه بر مرکز آموزشی «کاج» در «دشت برچی»،  با واکنش‌ها و محکومیت‌های وسیعی جامعه‌ی جهانی، فعالین سیاسی، فعالین مدنی و کاربران شبکه‌های اجتماعی قرارگرفته و به شدت محکوم گردیده‌است.

ذبیح الله مجاهد، سخنگوی امارت اسلامی طالبان؛ آنتونیو گوترش دبیر کل سازمان مللل متحد، دفتر هیأت معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما)، کرِن دیکر کاردار سفارت امریکا برای افغانستان، ریچارد بنت گزارشگر ویژه سازمان ملل برای افغانستان، سمیرا احمدی آنتو سخنگوی عفو بین الملل، صندوق حمایت از کودکان(یونیسف)، حامد کرزی، عبدالله عبدالله، محمد محقق، محمد کریم خلیلی، افراسیاب ختک، مقتدی صدر، احمد مسعود شورای علمای شیعه افغانستان، سفارت جمهوری اسلامی ایران در کابل به این حمله تاکنون واکنش نشان داده و آن‌را محکوم کرده‌اند.

کاربران شبکه‌های اجتماعی با راه‌اندازی هشتگ (کاج) و ( نسل‌کشی هزاره‌ها را متوقف کنید) در داخل و خارج، به این حمله واکنش نشان داده و آن‌را ادامه‌ی سیاست «نسل‌کُشی» قوم «هزاره» عنوان کرده‌اند.

ذبیح‌الله مجاهد، سخن‌گوی طالبان این حمله را «وحشت بزرگ» توصیف کرده و آن‌را محکوم کرده است. مجاهد با خانواده‌های قربانیان ابراز همدردی کرده و در تویتی نوشته است: «در راستای دریافت و مجازات عاملین جنایتکار این رویداد اقدامات لازم صورت می‌گیرد.»

انتونیو گوترش، دبیر کل سازمان‌ملل با نگرانی از حمله مرگ‌بار روز گذشته بر مرکز آموزشی کاج در دشت برچی، این حمله را “فجیع” خوانده است. او از حاکمان کنونی افعانستان خواسته که بدون در نظرداشت قومیت و جنسیت، حقوق و امنیت تمام مردم افعانستان را تامین کنند

یوناما با نشر توییتی گفته است که «در جریان وخامت اوضاع امنیتی در افغانستان، امروز انفجار دیگری در کابل رخ داد». یوناما این حمله را «بی‌رحمانه» توصیف کرده و گفته است که در نتیجه‌ی آن تلفات زیادی وارد شده است.

یونسف با نشر توییتی گفته است که :« از این حمله «وحشت‌زده» شده است. به‌گفته‌ی یونیسف، در این رویداد «شنیع» ده‌ها دختر و پسر نوجوان که در حال تمرین برای آزمون ورودی دانشگاه بودند، کشته و زخمی شده‌اند.»

کرِن دیکر، کاردار سفارت امریکا برای افغانستان نیز در رشته‌تویتی این حمله را «یک عمل شرم‌‌آور» خوانده و نوشته است که: «همه دانش‌آموزان باید بتوانند تا در یک فضای آرام و بدون ترس و هراس به تحصیل خویش ادامه دهند.»

ریچارد بنت، نیز با نشر توییتیاین حمله را تکرار حملات داعش در مکان‌های مشابه دانسته و نوشته است که حمله به آموزش هزاره‌ها و شیعیان باید پایان یابد.او تأکید کرده است: «حملات به آینده‌ی افغانستان را متوقف کنید، جنایات بین‌المللی را متوقف کنید.»

سمیرا احمدی، با نشر بیانیه‌ای گفته است که:«از زمان تسلط طالبان بر افغانستان، طالبان برای حاظت از مردم، به‌ویژه شیعیان هزاره که به‌طور سیستماتیک و عمدتا توسط داعش در مکاتب، مساجد و مراکز آموزشی هدف قرار گرفته‌اند، اقدامی نکرده‌اند.»

 گفتنی‌است که این نخستین باری نیست که مراکز آموزشی در غرب کابل هدف حملات انفجاری و انتحاری قرار می‌گیرد.  پیشتر، مراکز آموزشی موعود، مکتب سیدالشهدا و مکتب عبدالرحیم شهید هدف قرار گرفته بودند که در نتیجه صدها دانش‌آموز کشته و زخمی شدند.

گفته می‌شود این حمله انتحاری بر اساس آمر رسمی 23 کشته و  36 زخمی برجای گذاشته است.

این درحالیست که منابع مردمی و شاهدان عینی، آمار قربانیان این حمله را سه‌برابر آمار رسمی می‌گویند.

مسئولیت این انفجار را تاکنون کسی به عهده نگرفته‌است؛ اما پیشتر مسئولیت حملات مشابه را در غرب کابل گروه داعش به عهده گرفته بود.