پربیننده ها

مارا در فیس بوک دنبال کنید

توماس ویست

امریکا حمله بر مسجد گازرگاه را تقبیح کرد

۱۲ سنبله ۱۴۰۱

توماس وِست، نماینده ویژه‌ی امریکا در امور افغانستان در واکنش به انفجار مرگ‌بار در مسجدی در هرات، گفته است که عاملان این حمله باید بدست عدالت سپرده شوند.

چاشت دیروز (جمعه، ۱۱ سنبله)، انفجاری در مسجد جامع گازرگاه هرات رخ داد. در این انفجار مولوی مجیب‌الرحمان انصاری، خطیب این مسجد و از حامیان طالبان با ۱۷ نمازگزار کشته و ۲۳ نفر دیگر زخمی شده‌اند.

وِست بامداد امروز در توییتی این حمله را محکوم و با خانواده‌های قربانیان همدردی کرده است.

دفتر معاونت سازمان ملل در افغانستان (یوناما) نیز حمله دیروز به مسجد گازرگاه هرات را محکوم کرده و گفته است که حملات علیه غیرنظامیان باید متوقف شوند.

مسئولیت حمله دیروز را تاکنون هیچ گروهی به عهده نگرفته است.

امارت اسلامی طالبان به‌گونه‌ی ضمنی این حمله را به داعش نسبت داده‌اند.

ذبیح‌الله مجاهد، سخن‌گوی امارت اسلامی در توضیحاتی گفته است که دو روز پیش، یک گروه چهار نفری به سرکردگی شخص مشهور تکفیری به‌نام «ملا عیسی» که مسئولیت ترور مجیب‌الرحمن انصاری را بر عهده داشت، کشته شد.

مجاهد نوشته است که ملا عیسی قومندان «خوارج» هرات بود.

او علاوه کرده که یک داعشی، مشهور به «دین‌محمد» که مسئولیت ترور علما در غرب کشور را به دوش داشت و مسئول داعشی‌ها در ولایت فراه بود نیز روز گذشته در طی یک سلسله عملیات در فراه کشته شده است.

سخن‌گوی طالبان اضافه کرده است که علما پیوند دینیِ گسترده، دوامدار و عمیق با مردم دارند؛ تا آنان «از احتیاط لازم کار نگیرند، جلوگیری از همچو حملات کار مشکلی است».